Krakowskie Przedszkole Waldorfskie istnieje i działa od grudnia 1988 roku.
Podstawą pracy wychowawczo - pedagogicznej są dwa elementy: przykład i naśladowanie oraz rytm i powtarzanie.
Naśladowanie jest w życiu małego dziecka dominującym sposobem poznawania świata
i działaniu w nim.
Praca nauczyciela polega na dostarczaniu dziecku bogactwa wzorów, dzięki którym rozwija ono swoją aktywność i zdobywa nowe umiejętności oraz na samowychowaniu, dzięki któremu jest godnym wzorem do naśladowania.
W makro wymiarze rytm
w przedszkolu wyznaczają pory roku i doroczne święta chrześcijańskie;
w cyklu tygodniowym różne w każdym dniu zajęcia artystyczne:
- rysowanie
- modelowanie
- malowanie
- eurytmia i pieczenie chleba
- zabawy rytmiczne-korowody
- baśń opowiadana i inscenizowana na zakończenie każdego dnia
Wystrój przedszkola, pastelowa kolorystyka wnętrz, jego atmosfera - działają wyciszjąco, dając dzieciom poczucie bezpieczeństwa, wewnętrzne przeżycie światła i ciepła.
Wiele zabawek jest dziełem rąk rodziców i nauczycielek. Wszystkie wykonane są wyłącznie z naturalnych materiałów, także piękne, pełne ciepła i miękkości lalki.
Koszyki pełne cudów: szyszek, kasztanów, korzeni, kamieni, klocków - to część prawdziwego świata, dary nieba i ziemi, które dają dziecku poczucie prawdy o świecie, budzą w nim szacunek do natury, a poprzez swą prawdziwość i naturalność korzystnie wpływają na rozwój zmysłów
i wyobraźni.
Zabawa jest najważniejszą działalnością dziecka, jest jego "zawodem".
Sposób zabawy we wczesnym dzieciństwie ma determinujący wpływ na sposób życia
w świecie dorosłym.
Przedszkole Waldorfskie
stwarza dziecku warunki i możliwości do rozwoju fantazji, wewnętrznej indywidualnej aktywności.
Podczas zabawy rozwijają się siły wyobraźni, która
w późniejszych latach stanie się siłą twórczą i zdolnością do podejmowania inicjatyw.
W ten sposób barwna bogata zabawa przeobraża się
w zamiłowanie do pracy i do aktywnego, twórczego dorosłego życia. Bogactwo przeżyć z jakim dziecko spotyka się w przedszkolu pomaga kształtować w nim pełen miłości związek ze światem, rozwija uczucia wyższe: szacunek, wdzięczność, współczucie i przygotowuje je do mądrego i godnego życia, do godziwego człowieczeństwa. Wielkie znaczenie ma współpraca z rodzicami.
Więcej informacji na naszej stronie internetowej